طرح

در نقشه برداری با پهپاد از چه نرم افزارهایی استفاده می شود؟

در نقشه برداری با پهپاد، تصاویر گرفته شده توسط پهپاد باید ویرایش و پردازش شوند تا بتوان نقشه های مورد نیاز و با کیفیت تهیه کرد. ویرایش و پردازش تصاویر در نقشه برداری با پهپاد کاری بسیار زمان بر می‌باشد. به همین دلیل برای تهیه نقشه ها از نرم افزارهای تخصصی استفاده می شود. علاوه بر تهیه نقشه ها، برای تصویر برداری و عملیات های دیگری که با پهپاد انجام می شود نیز از نرم افزارهای تخصصی استفاده می کنند. نرم افزارهای متعددی برای هرکدام از عملیات های ذکر شده در بازار موجود است که متخصصان ممکن است به دلایلی نرم افزاری را قوی تر از دیگری بدانند و از آن استفاده کنند. در ادامه چند نمونه از نرم افزارهایی که بیشتر مورد توجه متخصصان نقشه برداری با پهپاد قرار گرفته است را معرفی می‌کنیم.

نرم فزار pix4d

نرم افزار pix4d یک نرم افزار بسیار قوی در زمینه نقشه برداری با پهپاد می باشد. این نرم افزار که توسط تیم سوئیسی نوشته شده، به دلیل کاربرپسند بودن و خروجی های مناسبی که ارائه می دهد توسط مهندسین فتوگرامتری و متخصصان نقشه برداری با پهپاد استفاده می شود. در فرآیند نقشه برداری با پهپاد، تصاویر تهیه شده توسط پهپادها را به این نرم افزار می دهند. نرم افزار pix4d با سرعت بسیار زیادی پردازش ها را انجام داده و نقشه خروجی بسیار مناسبی را ارائه می دهد. در این نقشه ها به صورت خودکار نواحی و عوارض قسمت های مختلف زمین با رنگ های متفاوت نمایش داده می شود. همچنین در طی مراحل تولید و پردازش، تنظیمات گسترده ای در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ویژگی های Pix4Dmapper

  • سادگی کار با نرم افزار به همراه راهنمای مرحله به مرحله

  • ساخت تصاویر تمام رنگی نقطه ابری، تصاویر موزاییکی، DSM، مش‌های سه‌بعدی دارای بافت و نقشه‌های Index

  • امکان تغییر قسمت های مختلف نقشه بعد از پردازش تصاویر

  • امکان محاسبه مساحت و حجم نواحی مورد نظر در نقشه برداری با پهپاد

  • خطوط راهنما برای نمایش وضعیت توپوگرافیک نقشه

نرم افزار Agisoft photoscan

Agisoft photoscan نرم افزاری  است که در زمینه نقشه برداری با پهپاد، به صورت اتوماتیک و حرفه ای از تصاویر تهیه شده به وسیلۀ پهپاد، نقشه های سه بعدی می سازد و پردازش های فتوگرامتری از تصاویر دیجیتال را انجام می دهد. با این برنامه مدل سازی ها به واقعیت نزدیک هستند و کاملاً شبیه سازی می شوند. همچنین امکان تعیین دقیق مختصات نیز فراهم شده است. نرم افزار Agisoft photoscan با کنارهم قرار دادن تصاویر و انجام کارهایی از پیش تعریف شده خروجی های بسیار متفاوتی را به نمایش در می آورد .

ویژگی های نرم افزار Agisoft photoscan

  • ساخت تصاویر سه بعدی

  • امکان پردازش تصاویر چند طیفی

  • دارای مدل ارتفاعی دیجیتال

  • پشتیبانی از اسکریپت پایتون

  • امکان تولید ابر نقطه های متراکم و ظریف

  • تنظیم سیستم مختصاتی

  • قابلیت مثلث بندی فتوگرامتری

نقشه برداری با پهپاد

نرم افزار Global Mapper

یکی دیگر از نرم افزارهایی که در نقشه برداری با پهپاد از آن استفاده می شود ،‌ نرم افزار Global Mapper است. Global Mapper یک نرم افزار پرکاربرد در زمینه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می باشد. این نرم افزار بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است و کار با آن نسبت به بقیه نرم افزارهایی که در زمینه GIS استفاده می شود بسیار ساده تر است.

Global Mapper  انواع پایگاه های داده رستری و وکتوری در فرمت های مختلف را نمایش می دهد، از250  فرمت داده های مکانی پشتیبانی می کند، قابلیت ردیابی یک دستگاه GPS متصل شده به پورت سریال کامپیوتر یا USB در زمان واقعی را دارد، قادر به اتصال و دسترسی مستقیم به منابع رایگان داده های ماهواره ای است و همچنین در فرآیند نقشه برداری با پهپاد، می توان با استفاده از آن نقشه های سه بعدی تهیه کرد.

نرم افزار AutoCAD Map

در فرآیند نقشه برداری با پهپاد می توان از نرم افزار  AutoCAD Map نیز استفاده کرد . استفاده از این نرم افزار،‌ امکان دسترسی به GIS و نقشه برداری داده ها را می دهد. نرم افزار  AutoCAD Map با پشتیبانی از برنامه ریزی، طراحی و مدیریت داده ها برای کارشناسان نقشه برداری با پهپاد می تواند بسیار کارآمد باشد. در نرم افزار AutoCAD Map، قابلیت دسترسی به مدل های هوشمند و ابزارهای CAD فراهم شده است. کارشناسان نقشه برداری با پهپاد می توانند با اعمال استانداردهای منطقه‌ای، مدل‌های هوشمندی را از منطقه موردنظر خود تهیه و مدیریت کنند.

ویژگی های نرم افزار Autodesk AutoCAD Map 3D

  • سادگی کار با نرم افزار

  • ابزار ابری سطح و نقطه

  • تبدیل داده ها به مدل های صنعتی هوشمند

  • امکان دسترسی به داده های GIS و CAD

  • آنالیزر قدرتمند و حرفه ای و  ابزارهای تحلیلی

  • پشتیبانی از پروتوکول WFS

نرم افزار DroneDeploy

یکی از نرم افزارهایی که در زمینه نقشه برداری با پهپاد نام پرآوازه ای دارد نرم افزار DroneDeploy است. این نرم افزار با امکان پرواز خودکار و ضبط داده ها روند نقشه برداری را بسیار ساده کرده است. به طوری که کافی است دور منطقه ای را که نیاز به تصویر برداری دارد را مشخص کنید و سپس پهپاد به طور اتوماتیک کار تصویر برداری را انجام می دهد.

تصاویری که در نقشه برداری با پهپاد تهیه شده اند مستقیما برای پردازش به DroneDeploy فرستاده می شوند. رابط کاربری آن بسیار ساده است و می توان مجموعه ای از داده های مورد نیاز نقشه برداری با پهپاد را تهیه کرد.

 

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12