طرح

نقشه برداری معدن با پهپاد

در این مقاله قصد داریم در خصوص نقشه برداری معدن با پهپاد و همچنین مزایای نقشه برداری معدن با پهپاد، خروجی های پروژه نقشه برداری معدن با پهپاد و دستاورد های آن بپردازیم. جهت استعلام قیمت نقشه برداری معدن با پهپاد و یا کسب مشاوره در زمینه نقشه برداری معدن با پهپاد، با طرح گراد در تماس باشید.

پروژه های معدنی معمولا با خطرات متعددی همراه است. معادن معمولا در مناطق دور افتاده و صعب العبور قرار دارند و دسترسی به این مناطق به خصوص در مراحل اولیه بسیار دشوار است. در چنین شرایطی اهمیت این پرندگان بدون سرنشین یا همان پهپاد ها ، خود را بیش از پیش نمایان می‌کند.

تقریبا حدود یک سوم از هزینه های استخراج به منظور عملیات حفاری و آتش باری صرف می شود. با استفاده از تکنولوژی پهپاد می‌توان این بخش از عملیات معدن کاری را تا حد زیادی بهینه سازی کرد اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش مواد معدنی، چند بخش پویا در صنعت بزرگ نقشه برداری معدن با پهپاد  هستند.

نقشه برداری معدن با پهپاد

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه نقشه برداری معدن با پهپاد، همراه با یک مدیریت صحیح، همه افراد  در اجرای  نقشه برداری معدن، می توانند فعالیت های مربوطه را از راهی امن، سودآور، کارآمدتر و آگاهانه انجام دهند. تکنولوژی پهپاد در نقشه برداری معدن توانسته است خود را در صنعت معدن کاری به عنوان جایگزینی کارآمد برای روش های مبتنی بر نظارت زمینی ثابت کنند.

کاربردهای تکنولوژی پهپاد در صنعت نقشه کشی معدن با پهپاد

1- بررسی های زیست محیطی به واسطه نقشه برداری معدن با پهپاد

با استفاده از نقشه برداری معدن با پهپاد و با در دست داشتن داده های آنها، می توانیم با اطمینان خاطر از رعایت مقررات زیست محیطی، عملیات معدن کاری را به خوبی انجام دهیم. همچنین با به کارگیری تکنولوژی نقشه برداری معدن با پهپاد، به راحتی می توان کاربری بخش های مختلف محدوده معدنی و مناطق پیرامونی را به صورت مستمر مورد ارزیابی و نظارت قرار داد. هرگونه تخلف و یا دست درازی نیز به حریم دارایی های معدن و یا بروز مشکلات زیست محیطی ، با استفاده از نقشه برداری معدن با پهپاد سریعا  قابل شناسایی است .

نقشه برداری معدن با پهپاد

2- مدیریت ماده معدنی و دامپ های باطله

یکی از مراحل دشوار عملیات نقشه برداری معدن، تعیین موقعیت، طراحی، پیاده سازی و در ادامه مدیریت دامپ های باطله و ماده معدنی است. تا قبل از استفاده از نقشه برداری با پهپاد، بخش های مختلف این عملیات با کمک تیم نقشه برداری زمینی انجام می شد که خطرات و حوادث زیادی را در برداشت.

از طرف دیگر، در نقشه برداری معدن با پهپاد، دیگر نیازی به حضور نقشه بردار در محل نقشه برداری معدن و همچنین در محل دپوها نیست؛ و این امر مهم باعث می شود که ضمن انجام نقشه برداری دپوها و محاسبه احجام، عملیات معدن کاری بدون وقفه ادامه یابد.

با استفاده از تکنولوژی پهپاد، عملیات نقشه برداری معدن و دپومتری می تواند به صورت یک برنامه زمان بندی شده منظم انجام شود. همچنین هنگامی که برای نقشه برداری معدن از تکنولوژی نقشه برداری با پهپاد، استفاده می کنیم؛ امکان بروزرسانی دقیق اطلاعات احجام برای تیم عملیاتی و مدیریتی میسر می شود.

3- بررسی و تجزیه به هنگام دارایی ها

 باید به این موضوع توجه داشت که داشتن درک و شناخت صحیح از دارایی ها می تواند به منظور حفظ کیفیت در بالاترین سطح باشد. با کمک گرفتن از تکنولوژی پهپاد در نقشه برداری با پهپاد، بجز پایش به هنگام تجهیزات و دپوها، می توان از وضعیت عملیات استخراج معدن نیز اطلاعات و دانش خوبی کسب کرد. به عبارت دیگر، می توان چندین فرآیند متفاوت را به سادگی انجام داد.

بجز اینکه اطلاعات ذخیره شده از این طریق بسیار دقیق است، با انجام پروازهای روزانه و مکرر می توان اطلاعات بروز تمامی بخش ها و زوایای سایت را به منظور تجزیه و تحلیل سیستم در اختیار داشت و همواره به روز بود.

با توجه به استفاده از چندین پیمان کار فرعی در پروژه های معدنی، مدیریت زمان و منابع بین آنها بسیار مهم است. با استفاده از داده بدست آمده از نقشه برداری معدن با پهپاد، می توان به بهترین نحو در مورد تخصیص زمان مناسب برای انجام فعالیت های هر کدام از پیمان کاران فرعی تصمیم گیری کرد.

با توجه به ویژگی پروژه های نقشه برداری با پهپاد، تاخیر در عملکرد هر یک از این پیمان کاران می تواند بر عملکرد باقی پیمان کاران و در نهایت پیشرفت کلی پروژه تاثیرگذار باشد. با استفاده از تکنولوژی نقشه برداری معدن با پهپاد، این فرآیند راحت تر و بهتر قابل مدیریت است، که در نهایت منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

نقشه برداری معدن با پهپاد

تا قبل از استفاده از تکنولوژی نقشه برداری با پهپاد، عملیات نظارت بر بخش های مختلف معدن همچون کارگاه استخراج، سد باطله، دپو ماده معدنی، دپو باطله، نوار نقاله، جاده های دسترسی و غیره، همواره با حضور نیروی کارشناسی در موقعیت مورد نظر انجام می شد که در بعضی مواقع با خطراتی نیز همراه بود. با استفاده از تصاویر و ویدئوهای برداشت شده به کمک تکنولوژی پهپاد در فرایند نقشه برداری با پهپاد، امکان انجام بازرسی های مستمر با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر فراهم شده است.

4- حفاری و انفجار

عملیات حفاری و انفجار از مهم ترین فرآیندهای استخراجی در معادن بوده که سایر فرآیندها را به نحوی تحت الشعاع قرار می دهد. تقریبا حدود یک سوم از هزینه های استخراج به منظورعملیات حفاری و آتش باری در نقشه برداری معدن با پهپاد  صرف می شود. با استفاده از تکنولوژی پهپاد می توان این بخش از عملیات معدن کاری را تا حد زیادی بهینه سازی کرد.

اطلاعات به دست آمده از تصاویر برداشت شده در نقشه بردای معدن با پهپاد این امکان را فراهم می سازد که پارامترهای مختلف پله های معدن را قبل از انجام عملیات حفاری و آتش باری مورد ارزیابی قرار داد. ایجاد توازن و تعادل بین مقدار مواد منفجره و سنگ در زمان انفجار، کار ساده ای نیست. با کمک گرفتن از تصاویر دقیق و نقشه های برداشت شده در نقشه برداری معدن با پهپاد ، امکان تعیین نسبت بهینه مواد منفجره به سنگ فراهم می شود.

قبل از انجام انفجار در عملیات نقشه برداری معدن با پهپاد ، با استفاده از تصاویر موقعیت دار، این امکان برای مهندسین معدن و آتش باری فراهم می شود که از حفر چال ها در موقعیت های از پیش طراحی شده اطمینان خاطر کسب کنند.

5- بهینه سازی بارگیری و حمل و نقل

با استفاده از تکنولوژی پهپاد در نقشه برداری معدن با پهپاد  و محاسبه و بررسی پارامترهایی نظیر اندازه گیری احجام استخراجی، نظارت بر ارتفاع پله ها و همچنین تولید مدل های دیجیتالی شبکه راه های معدن، می توان روند بارگیری و حمل و نقل در معدن را اصلاح و بهینه کرد.

به عنوان جمع بندی می توان گفت: اگر شما در یک محیط امن، با ملاحظه و کارآمد کار نکنید، منافع و سود پروژه هیچ گاه به بالاترین پتانسیل برآورد شده نخواهد رسید. کمک گرفتن از فن آوری نقشه برداری معدن با پهپاد، و استفاده از این اطلاعات، شما را قادر می سازد تا پروژه های معدنی فعلی و آتی را با حداکثرسودآوری به انجام رسانید.

مزایای استفاده از پهپاد ها نسبت به نقشه برداری معمولی در نقشه برداری معدن

برخی از مزایای نقشه برداری معدن با پهپاد به نسبت نقشه برداری زمینی به شرح زیر می باشد:

  • هزینه خیلی پایین تر (هزینه نقشه برداری معمولی می تواند تا 10 برابر هزینه نقشه برداری با پهپاد باشد)

  • در نقشه برداری معدن با پهپاد با توجه به کم بودن ارتفاع پرواز نیاز به دوربین های خیلی قوی مثل فتوگرامتری با هواپیما وجود ندارد.

  • هواپیماهای بدون سرنشین می توانند نقشه های توپوگرافی و داده های GIS را در مناطق دور افتاده ایجاد کنند ، در حالی که قبلاً نقشه برداری آن نیاز به نقشه برداران زمینی برای برداشت کل منطقه با قدم زدن به کمک یک درستگاه GPS بود.

  • هزینه کم داده باعث میشود با استفاده از مدل سه بعدی زمین در همان مراحل اولیه برنامه ریزی ها بهتر صورت گیرند.

همچنین پهپادها کاربردهای بسیاری در فعالیت‌های معدنی دارند از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • فتوگرامتری و تهیه نقشه‌های ارتفاعی و زمین شناسی

  • برداشت‌های ژئوفیزیکی

  • تعیین دقیق محدوده‌های معدنی در تعارضات بومی – محلی

  • تعیین محدوده مالکیت

  • طراحی پیت معدن

  • تصویر برداری سه بعدی و محاسبه حجم مواد استخراج شده و یا دپو شده

  • مدیریت دامپ‌های باطله و پیت معدن

  • مدیریت و بهینه سازی مسیر باربری

  • بررسی تغییرات روزانه، هفتگی، ماهانه پلان معدنکار

  • بررسی و برداشت اطلاعات پیش از انفجار و پس از انفجار

  • پایش سد باطله

  • نمونه برداری از خاک و آب

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12