طرح

مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی

با افزایش جمعیت در کره زمین میزان استفاده از محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا می کند؛که با توجه به این وضعیت، انتظار می رود کشاورزان زیادی در آینده برای افزایش بازدهی کار خود از تکنولوژی پهپاد در کشاورزی استفاده کنند .استفاده از پهپاد در کشاورزی دارای مزایا و معایبی است که بهترین کار آشنا شدن با تمام این مزایا و معایب است و همچنین بهترین تصمیم گیری وقتی صورت می گیرد که اطلاعات دقیق، کامل و لازم را از آن داشته باشیم.

مزایای استفاده از پهپاد در کشاورزی

1- استفاده از پهپادها برای تحلیل و تجزیه زمین های کشاورزی

استفاده از پهپاد در کشاورزی می تواند در جهت تحلیل و تجزیه زمین های کشاورزی و خاک های موجود در آن ها به کار گرفته شود. درواقع امروزه پهپادهایی ساخته شده اند که نقشه های سه بعدی با دقت فوق العاده بالا تهیه می کنند و آن ها را در اختیار کشاورزان برای تحلیل و تجزیه قرار می دهند.

مزایای استفاده از پهپاد در کشاورزی

بررسی اطلاعات به دست آمده از تصاویر گرفته شده با پهپاد در کشاورزی اهمیت بسیار زیادی در برنامه الگوهای کاشت بذر دارند. جالب است که حتی پس از اتمام فرایند کاشت بذر نیز، اطلاعات بدست آمده توسط پهپاد، در زمینه آبیاری و مدیریت سطح نیتروژن موجود در خاک استفاده می شوند.

2- استفاده از پهپادها برای کاشت بذر

امروزه با اینکه پهپادهایی تولید شده اند که وظیفه کاشت بذر در کشاورزی را بر عهده دارند اما بسیاری از افراد یا از آن بی خبراند و یا از آنها استفاده نمی کنند، گویا  استفاده از پهپاد در کشاورزی هنوز بصورت کامل رواج نیافته است. اما این روش یک روش نوین در کشاورزی است و باعث کارایی بیشتر می شود.

کاشت بذر توسط پهپاد

استفاده از پهپادها در کشاورزی به این صورت است که پهپادها غلاف های حاوی دانه را به سمت زمین های زراعی شلیک کرده و مواد مغذی را داخل خاکی که از قبل آماده شده است می‌کارند. لازم به ذکر است که با این روش، یعنی استفاده از پهپاد در کشاورزی، هزینه های کاشت بذر به مقدار زیادی کاهش می یابد و این کار در مدت زمان کوتاه تری به پایان می رسد.

3- استفاده از پهپادها برای نظارت مزارع

هر ساله یکی از دغدغه های کشاورزان نداشتن نظارت صحیح بر زمین های بزرگ و وسیع است. این مشکل در حال حاضر باعث افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد می شود. در چنین شرایطی استفاده از پهپاد در کشاورزی و تصاویر تهیه شده از آن ها راه حل منطقی به نظر می رسد و کمی از این دغدغه می کاهد.

پهپاد در کشاورزی

زمانی که این تصاویر در قالب یک انیمیشن کوتاه پشت سر هم نمایش داده می شوند، می توانند فرایند دقیق رشد محصولات و تغییرات به وجود آمده در آن ها را نشان دهند. بنابراین نظارت دقیق بر زمین های کشاورزی با استفاده از پهپاد در کشاورزی می تواند ناکارآمدی تولید را مشخص کند و به کشاورزان برای مدیریت هرچه بهتر بر زمین های بزرگ و محصولات آن کمک کند.

4- استفاده از پهپادها برای سم پاشی مزارع

قابلیت بهره گیری از امواج فراصوتی و لیزرهای دقیق به پهپادهای مختلف اجازه می دهد ارتفاع خود را متناسب با سطح زمین و محدوده جغرافیایی تغییر دهند. همین توانایی اسکن کردن و برآورد فاصله پهپاد تا زمین باعث می شود این نوع سیستم ها در هر زمانی سموم آفت کش را به سمت زمین پخش کنند و در واقع عملیات سم پاشی انجام دهند.

پهپاد سم پاشی

استفاده از پهپاد در کشاورزی و برای سم پاشی، باعث افزایش بهره وری فرایند سم پاشی می شود و میزان سموم نفوذ کرده به آب های زیرزمینی را تا حد زیادی کاهش می دهد. جالب است بدانید سم پاشی زمین های زراعی با استفاده از پهپاد کشاورزی در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به سایر روش های سنتی صورت می گیرد.

5- استفاده از پهپادها برای آبیاری مزارع

پهپادهای مجهز به سنسورهای حرارتی یا مادون قرمز، به راحتی می توانند بخش هایی از زمین که خشک شده اند و نیاز به آب دارند را تشخیص دهند. به این ترتیب استفاده از پهپاد در کشاورزی باعث می شود به قسمت های مشخص شده رسیدگی شود و آبیاری آن ها به موقع و با دقت بالایی انجام شود.

6- ارزیابی سلامت محصولات با استفاده از پهپادها

بعضی از پهپادها از طریق تابش نور مادون قرمز  به محصولات کشاورزی، می توانند آن ها را اسکن کنند. پس از آن دستگاه های پردازش نور داخلی، مقادیر نور سبز به مادون قرمز منعکس شده از گیاهان را مشخص می کنند.

اطلاعات حاصل شده از این پردازش ها که با استفاده از پهپاد در کشاورزی بدست آمده نیز به منظور تهیه تصاویر چند طیفی مورد استفاده قرار می گیرند و وضعیت سلامت محصولات را گزارش می دهند. علاوه بر آن مقایسه این گونه تصاویر در بازه های زمانی باعث می شود تا سلامت گیاهان پیش بینی و مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به کشاورزان در مدیریت درمان و سلامت گیاهان کمکی کند.

پهپاد ارزیابی سلامت محصول

7- سهولت در کاربری

برخلاف هواپیماهای شناخته شده و بزرگ، خرید و استفاده از پهپادهایی مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر راحت و ارزان تر  است.

برای خرید انواع پهپاد و کوادکوپتر و سایر وسایل جنبی با طرح گراد تماس بگیرید.

معایب استفاده از پهپادها در کشاورزی

علاوه بر مزایایی که استفاده از پهپاد در کشاورزی دارد، استفاده از آن، معایب و ضررهایی را نیز بدنبال دارد مانند:

1- داشتن مهارت لازم

تصاویری که توسط پهپاد در کشاورزی تهیه می شوند، باید توسط افراد متخصص و کاربلد مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار بگیرند؛ تا اطلاعات مفید و کاربردی از آن ها استخراج شود.

معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی

در واقع یک کشاورز معمولی قادر به انجام این عملیات نیست و باید مهارت های لازم را فرا بگیرد یا اینکه گروهی از افراد متخصص و آموزش دیده را استخدام نماید که در نرم افزار های تحلیلی برای انجام این کار مهارت داشته باشند.

2- محدوده عملیاتی و بازه زمانی پرواز پهپاد

بسیاری از پهپادها پس از هر بار شارژ کردن بین 20 دقیقه تا 1 ساعت را می توانند پرواز کنند که طبیعتا این مدت زمان کافی نیست. این زمان کم باعث می شود پهپاد فقط بتواند محدوده کوچکی از زمین را پوشش دهد و برای شارژ شدن مجدد بازگردد.

یکی دیگر از مشکلات رایج، محدوده پرواز پهپاد در کشاورزی است که در صورت ثابت ماندن خلبان باعث کاهش شعاع محدوده عملیاتی می شود. البته نوعی دیگر از پهپاد در کشاورزی وجود دارد که مدت زمان بیشتر و محدوده عملیاتی وسیع تری را پوشش می دهد، اما با قیمت های فوق العاده بالا به فروش می رسد.

3- هزینه خرید پهپاد

معمولا پهپادهای کشاورزی دارای یک سری ویژگی های خاصی هستند که هرچه این ویژگی ها بیشتر باشد متقابلا قیمت خرید آنها افزایش می یابد. به طور کلی قیمت یک پهپاد با توجه به سخت افزار، نرم افزار، سنسورها و ابزار های موجود در آن مشخص می شود.

معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی

بنابراین شما می توانید پهپاد کشاورزی را با قیمت پائین خریداری کنید اما کیفیت آن چندان تعریفی نداشته و کارایی بسیار پائینی دارد. در عوض، پرداخت هزینه بالا برای خرید پهپادهای مجهز به سخت افزارها و نرم افزارهای لازم برای کشاورزی می تواند در طول زمان یک سرمایه گذاری هوشمندانه تلقی شود.

4- حساسیت پهپاد به شرایط جوی

برخلاف هواپیماهای بزرگ، پهپادها در برابر شرایط آب و هوایی فوق العاده حساس هستند. به عنوان مثال اگر باد شدید در حال وزیدن یا آب و هوا بارانی باشد، پهپادها نمی توانند هیچ عملیاتی اعم از بازرسی زمین های کشاورزی و... را انجام دهند.

کلام آخر

مزایای استفاده از پهپادها در کشاورزی بسیار زیاد است از این رو انتظار می رود با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری، پهپادها بیشتر از گذشته در امور کشت و آبیاری و سم زدایی به یاری کشاورزان بشتابند. خوشبختانه تکنولوژی پهپادها و مولتی روتورهای مختلف روز به روز در حال پیشرفت است. علاوه بر آن انتظار می رود محدودیت هایی همچون مدت زمان پرواز و برد عملیاتی پهپادها نیز برطرف شوند .

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12